Protestantse Gemeente te Ingwierrum

Van Dam Orgel 2015 Van Dam Orgel 2015
Het orgel is in februari 2014 uit de kerk gehaald voor restauratie. Op 28 februari 2015 zat alles weer op zijn plek en is het orgel weer in gebruik genomen. De uitvoerige restauratie is door de firma Bakker & Timmenga te Leeuwarden uitgevoerd. Bij de restauratie zijn de minder gelukkige ingrepen uit 1956 hersteld. Het pijpwerk is weer een halve toon teruggeschoven en verlengd. Daardoor is de toonhoogte weer tot de originele hoogte teruggebracht. Voor het overige is alle pijpwerk schoongemaakt en waar nodig hersteld. Hierbij is de bijzondere ontdekking gedaan dat een groot deel van het pijpwerk niet door Van Dam is gemaakt, maar door Christian Müller. Dit pijpwerk komt uit het orgel van de Grote Kerk te Leeuwarden. In 1821 had Van Dam daar een mixtuur vervangen door een fluit 4’. Het klavier is hersteld en de registerknoppen en opschriften zijn in Van Dam stijl gereconstrueerd.

Orgelpijpen

Zie preekrooster 2024