Protestantse Gemeente te Ingwierrum

Afscheid dominee Veltman Afscheid dominee Veltman

Van de predikant
Dit zal de laatste maal zijn dat ik dit gemeentebericht voor Engwierum schrijf: het is op de kop af de 120e keer. De vorige keer heb ik al een kleine terugblik geschreven, dat zal ik nu niet weer doen. Toch nog een paar woorden naar aanleiding van de afscheidsdienst van 23 augustus en ook de tijd die er voor u nu aankomt. Gelukkig konden we weer met elkaar samen komen in de kerk na maanden van coronabeperkingen. En nog steeds moeten we daar rekening mee houden, maar de kerk is weer open! Volgens het protocol kunnen er 50 mensen in de kerk zitten - inclusief kreake - op anderhalve meter afstand. En zo kon iedereen in de afscheidsdienst een plaats krijgen.
Ik vond het mooi en passend om in diezelfde dienst ook de nieuwe ambtsdragers te bevestigen en afscheid te nemen van de aftredende kerkenraadsleden. Immers zelf ben ik ook een ambtsdrager, die net als de anderen afscheid nam na een werkzame periode van zo’n vijfenhalf jaar. De tekst voor de overdenking kwam uit Efeziërs 4: ‘Ga de weg, die past bij de roeping die u hebt ontvangen: wees steeds bescheide, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde’. Deze woorden van de apostel Paulus wil ik u meegeven voor de vacaturetijd, die er nu komt. Echter niet alleen voor dan, voor elke dag is dit een inhoudsvol woord!
Yn in noflike en ûntspannen sfear, sa’t wy dat wend binne yn Ingwierrum, koenen wy fan inoar ôfskie nimme. Yn it bysûnder wol ik skiedend foarsitter fan de tsjerkeried Jan Willem Stuursma bedanke foar zijn tankwurd en tapaslik kado fan in lep, skoffel en readebitesie. ‘No ’t jo ophâlde mei jo wurk yn de wyngerd fan de Hear moatte jo net stilsitten bliuwe. No mar oan de slach yn de tún en de Fryske klaai/wâldgrûn bewurkje’ sei d’ er. Ek tige tank foar it kado fan de repro fan Jan Kooistra, oanbean út namme fan de gemeente troch Eke en Ykje, dy’t in moai plakje krije sil yn de keamer!
Foar no ‘lis ik de pinne del’ en sitear hjir de wurden fan it lêste liet dat wy meiïnoar songen:
Hear, wês mei ús oant in oare kear,
wol oant wersjen oer ús weitsje,
lit gjin kwea ús rigen reitsje,
Hear, wês mei ús oant in oare kear.
It mei jim allegear goed gean ûnder de seine fan ús Hear en foar no en letter: oant sjen!

ds. Warner Veltman

Zie preekrooster 2024